Toi 'The Bamboo Shaker'

The third runner-up of Astro’s Akademi Fantasia season six, Khairul Nizam Baharom or Toi, is not just a singer. He is also a multi-talented performer and musician who won 2 Gold Medals in the World Championship of Performing Arts in Hollywood in 2005 for playing the Angklung.

Toi has been playing the scintillating traditional bamboo musical instrument for 13 years and the guitar for 11 years. Singing and dancing are in his blood, especially traditional dances such as zapin and joget. Besides performing in Hollywood, Toi has also played the angklung in Denmark, Dubai and Jakarta.

Nowadays, he is a favourite choice when it comes to cultural performances overseas to help promote the country.

*Credit to nst.com.my

Thursday, July 16, 2009

Latihan Nyanyian, 15.7.2009

Malam semalam, 15 Julai 2009, Toi hadiri sesi latihan nyanyian. Walaupun program Gempak Desa Astro telah ditangguhkan untuk sementara waktu, sesi latihan tetap dijalankan seperti biasa. Latihan ini bertujuan untuk meningkatkan kualiti nyanyian beliau.

Bila Toi tidak ada sebarang aktiviti seni, beliau akan menghadiri latihan nyanyian ini setiap minggu, untuk memantapkan kemampuan vokal beliau. Telah setahun AF6 berlalu, kualiti nyanyian beliau semakin baik dari hari ke sehari. Beliau kini boleh menyanyikan lagu-lagu bernada tinggi dengan lebih baik...terutamanya lagu "Seri", yang sentiasa dinantikan oleh peminat-peminatnya bila beliau mengadakan persembahan. Terus berusaha ye Toi....YE YE ARR JERR...

Kepada fans yang sentiasa mengambil berat tentang kesihatan beliau, untuk makluman semua, alhamdulillah Toi dah sembuh dari demam.

Note: Sekiranya anda ada cadangan lagu-lagu yang menarik dan sesuai dengan suara Toi yang anda ingin Toi nyanyikan, tinggalkan tajuk lagu dan penyanyi di bahagian komen.

No comments: