Toi 'The Bamboo Shaker'

The third runner-up of Astro’s Akademi Fantasia season six, Khairul Nizam Baharom or Toi, is not just a singer. He is also a multi-talented performer and musician who won 2 Gold Medals in the World Championship of Performing Arts in Hollywood in 2005 for playing the Angklung.

Toi has been playing the scintillating traditional bamboo musical instrument for 13 years and the guitar for 11 years. Singing and dancing are in his blood, especially traditional dances such as zapin and joget. Besides performing in Hollywood, Toi has also played the angklung in Denmark, Dubai and Jakarta.

Nowadays, he is a favourite choice when it comes to cultural performances overseas to help promote the country.

*Credit to nst.com.my

Saturday, April 11, 2009

Toi - Evening Show at MYDIN HYPERMARKET, Melaka


MYDIN Hypermarket Store Location
MITC (Melaka International Trade Center), Melaka Hypermarket
Lot 15060, 15061 & 15062, Kawasan MITC, Ayer Keroh, 75450 Melaka.


Padat sungguh jadual Toi pada hari itu. Baru saja balik dari Konsert Jelajah Gempak Desa Astro kat Kelantan. Toi terus bersiap sedia petang itu untuk ke Evening Show, Mydin di MITC Melaka. Toi hanya sempat berehat selama 2 jam, sebelum dijemput di rumahnya untuk ke Melaka.Perjalanan petang tu agak mencabar kerana hujan lebat hingga tidak jelas pandangan di hadapan.

Kenderaan kami hampir mengalami kemalangan ketika tiba di suatu lokasi sekitar Senawang, N.Sembilan kerana terdapat lopak air di lane paling kanan. Alhamdulillah, Allah selamatkan kami dari sebarang kemalangan. Kami sampai ke MYDIN tepat pada masanya walaupun dalam perjalanan tadi kami tempuhi 4 kejadian kemalangan jalanraya yang agak serius. Mr. Mukhriz melayan kami dengan begitu mesra bagaikan sahabat lama! NADIA AF6 turut sama dalam Evening Show tersebut dan sampai lebih awal. Lepak-lepak sebentar dan tak lama selepas itu aktivitipun bermula.

Nadia memulakan show selepas artis2 kebudayaan yg dijemput sebelum itu menamatkan persembahan mereka. 3 lagu disumbangkan oleh Nadia dan Toi mengakhiri persembahan malam itu dengan begitu ceria dan para pengunjung rasa sungguh terhibur. 3 lagu dipersembahkan oleh Toi, antaranya 'Cinta Kita', sebuah lagu dari Kumpulan Hujan, dan lagu yang melonjakkan namanya di Akedemi dulu.. "Kau Yang Bernama Seri". Toi sempat berkenalan dengan 3 orang sahabat Bro Camar yang datang dari IPTS berdekatan bagi memeriahkan majlis itu dan bergambar kenangan di belakang pentas.

2 orang rakan kita dari Toifc Melaka pula datang dan join dinner bersama Toi di Restoran D'NANGKA yang sungguh unik lokasinya di mana pondok-pondok pengunjung berada di dalam kawasan kebun nangka.

Kami balik ke KL sekitar pukul 11.00pm dengan selamat kerana cuaca dan suasana jalanraya yang kembali normal.



Sebahagian Gambar lagi boleh didapati di http://camarz.multiply.com/photos/album/78/Evening_Show_for_MYDIN_MITC_Malacca

No comments: