Toi 'The Bamboo Shaker'

The third runner-up of Astro’s Akademi Fantasia season six, Khairul Nizam Baharom or Toi, is not just a singer. He is also a multi-talented performer and musician who won 2 Gold Medals in the World Championship of Performing Arts in Hollywood in 2005 for playing the Angklung.

Toi has been playing the scintillating traditional bamboo musical instrument for 13 years and the guitar for 11 years. Singing and dancing are in his blood, especially traditional dances such as zapin and joget. Besides performing in Hollywood, Toi has also played the angklung in Denmark, Dubai and Jakarta.

Nowadays, he is a favourite choice when it comes to cultural performances overseas to help promote the country.

*Credit to nst.com.my

Saturday, June 13, 2009

GDA Felda Teloi Timur, 13 Jun 2009

Tempat: Felda Teloi Timur, 09300 Kuala Ketil, Kedah.

Gempak Desa Astro telah diadakan di Felda Teloi Timur,Kuala Ketil, bagi menghargai pengguna-pengguna astro dan menarik minat bakal2 Pelanggan barunya di bahagian utara semenanjung. Pelbagai aktivi dijalankan oleh pihak Astro antaranya ialah pertandingan karaoke, gubahan bunga dan tuala, pameran dari Modenas, bercerita bersama Ustaz Wan Astro Oasis, sukaneka dan bermesra bersama artis-artis Astro. Tidak ketinggalan acara kemuncak pada malam tersebut adalah konsert bersama artis-artis Astro. Antara artis yang turut memeriahkan majlis itu ialah Farish, Lotter af4,Obri af7, Tam Suhaimi, Zahid af2 dan tidak ketinggalan TOI AF6 .

Bermula seawal jam 9.00 pagi mereka sudah berada di tapak Gempak Desa tersebut, aktiviti pertama yg dilakukan oleh Toi dan kawan-kawannya ialah sukaneka bersama kanak-kanak disana. Toi kelihatan tidak kekok untuk melayan anak-anak di sana. Toi juga menghadiri majlis kenduri kahwin yg kebetulan diadakan pada hari yang sama. Berpeluanglah Toi untuk makan gulai kawah asli dari Kedah hari tu.

Selepas itu Toi dan kawan dibawa untuk makan bersama pelatih-pelatih Pusat Latihan Dalam Komuniti(PDK) Kuala Ketil. Dalam majlis makan ini selali lagi Toi memperlihatkan sikap sangat ramah dan mesranya bersama anak2 OKU. Toi begitu senang melayan mereka. Selepas jamuan makan mereka pulang ke hotel untuk berehat sebelum menjalankan aktiviti seterusnya.

Pada jam 5 ptg Toi bersama artis2 yg lain sekali lagi berada di sana untuk bersama penduduk felda. Memang meriah dan mendapat sambutan yang hangat.Kali ini semua yg datang berpeluang untuk beramah mesra dan bergambar bersama Toi dan yg lain.

Dan seterusnya acara kemuncak yg ditunggu-tunggu iaitu konsert. Persembahan mereka pada malam itu sangat meriah dan dihebatkan lagi dengan ribuan penduduk Felda yang datang memenuhi padang awam Felda Teloi Timur. Konsert itu bermula pada jam 9 malam.

Pelbagai lagu dinyanyikan oleh mereka dan diselitkan dengan lawak dan aksi spontan dari mereka berenam. Antara lagu yang dinyanyikan mereka adalah seperti I'm Yours, Hayalan, Lauk Ku Cukup Masin oleh Toi, Gadis Melayu dan berbelas lagu lain. Dalam konsert ni jugak Toi menunjukkan bakatnya bermain gitar sehingga terputus tali gitar dibuatnya. Konsert ini adalah yang paling hebat yg pernah diadakan di Felda Teloi Timur dan terhebat diantara konsert2 GDA yg mereka adakan. Ini membuktikan penduduk Felda Teloi Timur mengikuti perjalanan artis2 astro termasuk TOI.

(antara gambar kenangan Toi dan peminat di Felda Teloi Timur dibawah)













Terima kasih yang tidak terhingga buat Bro Rafi Rodzi, Felda Teloi Timur yang menghantar sumbangan gambar-gambar dan Laporan aktiviti Toi di GDA, Teloi Timur.

5 comments:

PERSATUAN BELIA ( MBFM ) FELDA BUKIT BADING said...

Toi,
gambar2 GDA di felda bukit bading tak msuk ke?

org teloi said...

hai toi...
tq kos toi sdi mnjjakkan kaki ke felda teloi timur kami...
mmg bestla toi pnya knset b'sma yg lain tu..
ramai pmnat toi kat sini tau..
so nnti jka ada kesudian n kelapangan jngnla segan nak dtg sni lg k...

KC said...

gambar2 GDA di felda bukit bading tlh dimasukkan di bawah tajuk "Toi di Gempak Desa - Ganu kite' post bulan May.

Kredit foto: PERSATUAN BELIA (MBFM) FELDA BUKIT BADING, Ajil, Terengganu.

Abg Cik said...

Terima kasih kpd Belia Felda Bukit Bading. Ganu! Toi dah lama tak mengambil gambar di majlis2 atau konsert beliau sejak kehilangan adaptor kamera beliau. Jadi, kami kat sini sangat2 berterima kasih atas LINK gambar2 yang kami pinjam dari Blog Saudara2 semua. Kami juga berbesar hati dan mengharapkan kalau ada sesiapa yang berhajat menyumbang gambar-gambar atau artikel berkenaan mana-mana event yang disertai Toi di luar kawasan kami, bolehlah emailkan kepada:- toi.angklung@gmail.com

Semoga hubungan sesama peminat dan artis dapat dimesrakan selalu!!

Maha said...

huhu...ingatkan si Obbi and the geng nak tngok jew, khupe-khupenye pi post kat sini gambq eden...huhu, but xpe, moga2 dpt jd artis cm nkorang smua one day,hehehe..by the way, nkorang mmg best! do your best, and God will take the rest, Allah wishes...(",)